wat is het

Meditatie is de enige menselijke verrichting die ik ken die niet inhoudt dat je ergens anders probeert uit te komen, maar die juist de nadruk legt op WAAR JE AL BENT. We worden het grootste deel van de tijd zo meegesleept door al het doen, streven, plannen maken, reageren, dat het eerst wat raar kan lijken als we hiermee ophouden om alleen maar te voelen wie we zijn.
– Jon Kabat-Zinn

Patroon Iedereen is gewend om door een persoonlijk gekleurde bril naar het leven te kijken. Mindfulness nodigt je uit om die bril af te zetten en het leven direct te ervaren.

Mindfulness leert je op een milde wijze om te gaan met emoties en gedachten waardoor je meer in het hier en nu kunt leven en betere keuzes kunt maken. Dat maakt je leven rijker en groter.

Door stil te zijn en op een niet oordelende manier te kijken naar jezelf en dat wat er in je lichaam en je geest omgaat, zul je ontdekken dat je meer bent dan je onrust, je twijfel, je stress, je angst, je (chronische) pijn, je verleden.

Ga zitten en ervaar hier en nu de simpelheid van het leven en leer om met moed tegemoet te treden wat er op je pad komt.

Mindfulness of aandachtstraining staat steeds meer in de belangstelling als methode om beter met stress en onrust om te gaan. De Mindfulness cursus (MBSR) is een zorgvuldig opgebouwde training van acht wekelijkse sessies. Deze werd in 1979 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse bioloog, werkzaam in een academisch ziekenhuis.

Het enthousiasme en optimisme over mindfulness is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Uit onderzoek blijkt dat aandachtstraining angsten kan verminderen, emoties in evenwicht brengt en je immuunsysteem versterkt.